پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229032
خدمت ناخواسته فيلترينگ به جمع شدن بساط مشاغل غير مجاز تلگرامي/ کانال هاي خريد و فروش مواد مخدر، عتيقه و اسلحه هم جزء مشاغل تلگرامي هستند؟
تاریخ انتشار : 1396/10/23 08:51:28
نمایش : 1490
مسدود شدن تلگرام بساط اين گونه فعاليت ها را جمع کرده است؛ اگر قرار است فضاي تلگرام رفع فيلتر شود، مسئولان بايد توجه داشته باشند که تلگرام تنها زمينه رشد مشاغل مجاز را فراهم کند و نظارت جدي بر روي کسب و کارهاي غير مجاز شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، با بروز اغتشاشات اخير در تهران و تعدادي از شهرستان هاي کشور در بستر تعدادي از شبکه هاي اجتماعي مانند تلگرام، اين شبکه هاي اجتماعي فيلتر شدند.

حقيقيت اين بود که تلگرام بستر بسياري از جرم ها در کشور شده بود که تا کنون مدير آن حاضر به همکاري با ايران نشده و از همين رو انتظار مي رفت مانند ساير کشور ها اين شبکه اطلاع رساني فيلتر شود اما تا کنون مسئولان تن به فيلتر شدن اين فضا نداده بودند.

در اين ميان بسياري از فعالان عرصه اقتصاد، فناوري و رسانه اي کشور ابراز نگراني کرده اند که با فيلتر تلگرام بسياري از مردم که شغلشان در تلگرام بوده است از کار بيکار مي‌شوند؛ هرچند مسئولان مدعي آمار درستي از ميزان کسب و کارهاي اينترنتي ندارند.

مهدي صرامي، کارشناس فضاي مجازي در اين خصوص گفته است: در حال حاضر آمارهاي بسيار ضد و نقيضي از 9هزار نفر تا چند ميليون نفر در خصوص افراد شاغل درتلگرام منتشر شده است. وي همچنين اين آمار ضد و نقيض را نقد کرده و مي گويد: اگرچه آمارهاي مختلفي از شاغلين در اين فضا منتشر مي شود اما هيچ اشرافي بر نحوه عملکرد و نوع شغل آنها ديده نمي‌شود. در حال حاضر هر کس مجبور شده است بر اساس نياز خود آمارهايي را ارائه کند و اين نشان مي دهد که کار عقلاني در اين فضا صورت نگرفته است.

شايد کسب و کارهاي اينترنتي در کنار شغل هاي ديگر توانسته بودند در شرايط رکود تا حدي مردم را راضي نگه دارند اما ازآنجايي که اين کسب و کارها ثبت نشده اند نظارت درستي بر آنها صورت نگرفته است و شايد تلگرام فيلتر فرصتي را براي وزارت خانه هاي مربوطه ايجاد کند که به اوضاع نا به سامان کسب و کار هاي تلگرامي رسيدگي کنند.

به عنوان مثال در ميان مشاغل تلگرامي به راحتي ديده شده است که کانال هايي آزادانه به فروش مواد مخدر مي پردازند؛ اين فروش در کنار وجود ميليون ها سيم کارت بي نام و نشان و يا حتي هزاران کانال و گروه در تلگرام به راحتي صورت مي گيرد تا جايي که ساقي ها ديگر ترجيح مي دهند به صورت مجازي فعاليت کنند.

Image result for ‫کانال هاي خريد و فروش مواد مخدر‬‎

روند کار اين کانال ها به شکلي است که فرصت هاي جديدي را پيش روي توزيع کنندگان مواد مخدر گذاشته و به راحتي مي توانند جنس خود را به دست مشتري برسانند بدون اينکه در ملاً عام حاضر شوند.

 

خريد و فروش مواد در کانال هاي تلگرامي به راحتي آب خوردن!!

فروش مواد مخدر

در ايام امتحانات هم فروش سوالات امتحاني از طريق تلگرام رونق زيادي پيدا مي کند؛ کانال هاي مختلفي وجود دارد که پايان هر ترم نمونه سوالات امتحان نهايي را به فروش مي رساند اما عده اي ديگر در خلاء نظارتها اقدام به فروش خود سوالات امتحان نهايي مي کنند. هرچند بارها از سوي سازمان سنجش عوامل فروش شناسايي شده اند اما روند کار اين کانال ها متوقف نشده و رشد قارچ گونه اي هم داشته اند.

Image result for ‫کانال هاي خريد و فروش مواد مخدر‬‎

فروش امتحانات نهايي

لو رفتن سوالات امتحانات نهايي کشوري در حالي مطرح است که معدل دانش‌آموزان در اين آزمون، تاثير 25درصدي قطعي در کنکور سراسري دانشگاه‌ها در سال آينده دارد و مبنايي براي قبولي بين همه دانش‌آموزان متقاضي ورود به دانشگاه‌هاي کشور است.

از طرف ديگر تلگرام بستري براي اين کسب و کار مجرمانه شده و کساني که به اين کانال ها دسترسي داشته و يا اينکه هزينه خريد سوالات را دارند مي توانند در امتحانات نمره خوبي کسب کنند.

قاچاقچيان و فروشندگان غيرمجاز اسلحه چند وقتي بود که از کف خيابان‌ها به فضاي مجازي کوچ کرده‌ بودند؛ فروش اسلحه و مهمات يکي ديگر از مشاغل غير مجاز تلگرام بود که امنيت کشور را نيز به خطر انداخته بود؛ تلگرام بستري براي فروشندگان اسلحه هاي غير مجاز شده بود و از همين رو با مسدود شدن فضاي تلگرام فروش اين اسلحه ها نيز متوقف شد.

عتيقه و نحوه يافتن آثار باستاني يکي ديگر از کسب و کارهاي غير مجاز تلگرامي بود؛ کانال‌هاي مختلف تلگرام به محل مناسبي براي تبليغ و فعاليت فروشندگان و خريداران غيرمجاز عتيقه جات و آثار باستاني تبديل شده است. در اين کانال ها انواع لوازم مربوط به کشف آثار باستاني، کشف سکه هاي طلا و ... ديده مي شد که باعث افزايش ميزان حفاري هاي غير مجاز براي يافتن عتيقه شده بود و در نتيجه آثار باستاني بيشتري به صورت قاچاق از کشور خارج شده بود.

با اين حال مسدود شدن تلگرام بساط اين گونه فعاليت ها را جمع کرده است؛ اگر قرار است فضاي تلگرام رفع فيلتر شود، مسئولان بايد توجه داشته باشند که تلگرام تنها زمينه رشد مشاغل مجاز را فراهم کند و نظارت جدي بر روي کسب و کارهاي غير مجاز شود.

دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html